SID Info

SID Info on tehtaan käyttämä diagnostiikka-tila Trionic7-moottorinohjauksella varustetuissa Saabeissa. Tuotantoautoista tämä ominaisuus on poistettu käytöstä, mutta uudellenohjelmoimalla saadaan takaisin käyttöön.

SID Info – Käyttö

SID Info menee yleensä päälle SID:n + ja – nappeja yhtä aikaa painamalla. Vuosimallista 2006 eteenpäin painamalla |> -nappi pohjaan ja sitten SRC-nappia. Toisen kerran em. nappeja painamalla päästään yhteisnäkymään, jossa saadaan kuusi arvoa yhtä aikaa näkyviin. Tästä lisää omalla alasivulla. Poistuminen SID:n perusnäkymään jälleen kerran em. nappeja painamalla.

SID Infoa selataan + ja – napeilla. Tärkeimmistä arvoista löytyy lista alasivuilta.

Mode

SID Infon symbolilistasta löytyy kohta Mode, jolla päästään vaihtamaan symbolilistoja. Moden vaihtaminen onnistuu painamalla Mode-symbolin kohdalla SET-nappi pohjaan, kunnes numero vilkkuu ja tämän jälkeen siirtymällä halutulle ”sivulle” +/- napeilla. Lopuksi vielä vahvistus SET-napilla.

Rivin pysäyttäminen

SID Infosta voidaan pysäyttää haluttu arvo ylemmälle riville painamalla lyhyesti SET-nappia. Tällöin pysäyttämisen merkiksi tulee *. Tämän jälkeen alemmalle riville voidaan selata haluttu toinen arvo. Rivin pysäyttäminen poistetaan painamalla CLR-nappia.

SID Info – symbolit

SID Info/Open SID ominaisuuden lyhyt symbolilista. Läheskään kaikkia ei ole mainittu, vain osa hyödyllisimmistä.

SymbolSelitys
RpmMoottorin kierrosluku
LambLambdasäädön suuruus
TairAhtoilman lämpötila
TengMoottorin lämpötila
IgnASytytysennakko (tarkkuus 0,1 astetta)
mAirToteutunut (mitattu) ilmamassa mg/C. Tämän täytyy vastata arvoa mReq.
mReqVoimassa oleva ilmamassapyyntö mg/C
PinlImusarjan paine. 500 = -0,5bar, 1000 = 0 bar, 2000 = 1 bar jne.
PbefPaine ennen kaasuläppää. Lue Pinl.
AmulKertautuva polttoainesopeutus. 2500 = +25%
nErrVikakoodien lukumäärä
FcodVikakoodi, hex-arvona. Helppo käydä muuttamassa ymmärrettävään muotoon esim. http://www.miikka.org/saabcode
IoffSytytysennakon muutos. Suuret negatiiviset arvot ahdot päällä viittaavat nakutukseen mutta myös muita syitä myöhäistykseen on eri tilanteissa esim. automaattivaihteiston vaihtohetki.
MiFiTodelliset havaitut sytytyskatkokset. kaasu pohjassa ei välttämättä rekisteröidy joten ei kannata sokeasti luottaa. Filtteröimätön Miss arvo on myös aika turha koska reagoi muissa tilanteissa turhaan.
PWMMagneettiventtiilin pulssisuhde. Maksimi on 980 (98%). Jos pulssisuhde makaa 980:ssa tai lähellä sitä, eikä ahdot silti nouse lähelle tavoitetta, niin vika on lähes aina mekaaninen. Yleensä ilmavuoto tai EVAP-takaiskun rikkinäisyys. Joskus harvoin itse magneettiventtiili. EVAP:n testaus onnistuu irroittamalla ja tulppaamalla R-letku (R-portti jää väliaikaisesti auki). Jos nyt ahdot nousee, niin EVAP-vika. Jos ei auta, niin W-letku irti, jos sitten ahdot nousee hyvin niin vika todennäköisimmin magnettiventtiilissä.
BadpAhtopaineen adaptaatio
  
ActuAkun jännite. Volttia.
ModePainamalla pitkään SET-näppäintä voi vaihtaa symbolilistojen välillä + ja – -napeilla. Vain SID2.
ECMSVääntörajoituksen ”syy”
 10 = pedalmap
 11 = cruise control
 12 = idle control
 20 = max engine torque
 21 = traction control
 22 = manual gearbox limit
 23 = automatic gearbox limit
 24 = stall limit automatic
 25 = special mode
 26 = reverse limit automatic
 27 = missfire diagnose limit
 28 = brake management
 29 = diff protect automatic
 31 = max vehicle speed
 50 = knock airmass limit
 51 = max engine speed
 52 = max air for lambda 1
 53 = max turbo speed
 54 = crankcase vent error
 55 = faulty APC
 61 = engine tipin limitation
 62 = engine tipout limitation
 80 = engine temp limit
GearVaihde, automaattivaihteisto
 2 = peruutusvaihde
 3 = vapaa
 5 = vaihde 1
 6 = vaihde 2
 7 = vaihde 3
 8 = vaihde 4
 9 = vaihde 5
 11 = vaihde 3, lukitus (lock up)
 12 = vaihde 4, lukitus
 13 = vaihde 5, lukitus
 28 = vaihde 4, osaluisto (slipping lock up)
 29 = vaihde 5, osaluisto
  
  
  
  
  
  
  
  
Vain biopower-ohjelmissa
Ad85Etanolipitoisuus (0,1% tarkkuus, eli 850 = 85%)
Ca85Hetkellinen etanoliadaptaatio. Seuraa lambdakorjausta, eikä vaikuta suoraan mihinkään.
Me85Ei tarkoita mitään. Ollut vain tuotekehityksen aikana käytössä.

E85 symbolit löytyy usein Modesta 6. Perusadaptaatiot, kuten Amul ja Badp Modesta 0. Yleensä Mode on käynnistyksen jälkeen 5. Tämä vaihtelee eri ohjelmissa.

mAir vs. Pinl karkea suhdetaulukko ehjällä IMM:llä ja yleisillä ilmamassoilla (riippuen ahtoilman lämpötilasta, pakoputken virtaavuudesta yms.):
2,3t GT17: 1150 mAir = 1900-2000 Pinl
2,3T 15T: 1230 mAir = 2000-2100 Pinl
2,0t GT17: 1050 mAir = 2000-2100 Pinl
2,0T 15T: 1150 mAir = 2200-2300 Pinl

Jos ahtopaine poikkeaa selvästi ylöspäin tästä tai toteutunut ilmamassa alaspäin (ja pyynti mReq on korkeampi ja turbolagin verran on odoteltu), niin voi olettaa IMM-vikaa. IMM:n kestoikä on monesti n. 200tkm/10v luokkaa.

Jos taas ahtopaine on selkeästi alhaisempi, niin esimerkiksi tukkeutunut pakoputki voi sen aiheuttaa.

SID Info – yhteisnäkymä

SID Infon toisessa näkymässä saadaan kuusi arvoa yhtä aikaa näkyviin. Aloitustilasta tähän päästään + ja – nappeja yhtäaikaa painamalla.

+ tai – nappia painamalla näet symbolien nimet.

SET-nappia pitkään painamalla päästään muuttamaan symboleita arvo kerrallaan. +/- napeilla valitaan haluttu arvo. Tämän jälkeen painetaan Night Panel -nappia, jolloin ko. kohta tallennetaan ja siirrytään seuraavan symbolin valintaan.

Näkymästä poistutaan samoin kuin tähän tilaan päästiinkin.

Tämä teksti on pääosin lainattu Suomen Saab Klubi ry:n foorumilta nimimerkiltä jcarlson. Lisäyksiä tehty ko. viestiketjun pohjalta eri nimimerkkien teksteistä.